Onboarding - Goed begonnen is half gewonnen

Welcome on board

Onboarding heeft betrekking op alles wat te maken heeft met het onthaal van een nieuwe werknemer. Dat proces start vanaf het moment dat de persoon zijn/haar contract getekend heeft en loopt meestal zes maanden tot een jaar na de eerste werkdag. De onboardinginspanningen die je als bedrijf levert, hebben tot doel om je nieuwe werknemer zich thuis te laten voelen en wegwijs te maken in jullie bedrijf. En dan hebben we het niet alleen over zijn of haar functie, taken en verantwoordelijkheden, maar ook en vooral over de structuur van jullie bedrijf en – zeer belangrijk! – jullie bedrijfscultuur. De eerste stap binnen het onboardingproces is preboarding. Dit zijn alle acties die je onderneemt naar je nieuwe werknemer toe in de periode tussen de ondertekening van het contract en de eerste werkdag. Inderdaad, ook voor zijn of haar eerste werkdag kan je een nieuw aangeworven medewerker op een eenvoudige en laagdrempelige manier een warm welkomgevoel geven.

 

Met de W van welkom en welbevinden

Het hele onboardingproces kan misschien arbeidsintensief lijken, maar met enkele eenvoudige tools en ingrepen, wordt de onboarding van nieuwe medewerkers na verloop van tijd een goed geolied proces dat als vanzelf loopt. Je doet het trouwens niet alleen voor de nieuwe medewerker, het komt ook je organisatie ten goede. Want nieuwe medewerkers vinden kost veel tijd en dus geld. Als je al een nieuwe medewerker vindt, dan is het belangrijk om hem/haar zo snel mogelijk goed in te werken. Een goede onthaalperiode is een sterke motivator en zorgt voor de nodige binding tussen de nieuwe medewerker en de organisatie.

Uit onderzoek blijkt dat de eerste 50 tot 70 dagen in een nieuwe job bepalend zijn voor het welbevinden op de werkplaats. Hoe vlotter het onboardingtraject verloopt, hoe sneller de persoon inzetbaar zal zijn en hoe groter de kans op een langetermijnsamenwerking. Je nieuwe medewerker zal ook sneller kunnen samenwerken met collega’s.

We kennen allemaal het eerste-schooldag-gevoel wanneer je bij een nieuwe werkgever start, ongeacht hoeveel jaren je al op de teller hebt. Zo’n nieuwe start is een grote verandering en een belevenis die bijblijft. Als bedrijf is het belangrijk het gevoel van onzekerheid en onwennigheid dat er onvermijdelijk is bij de nieuwe werkkracht, weg te nemen en een goede indruk mee te geven van jullie bedrijf. Dit schenkt vertrouwen voor latere vragen.

Om het belang van onboarding naar waarde te schatten, kan je je als oefening de vraag stellen wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers aan hun lot overlaat en erop vertrouwt dat ze hun weg wel zullen vinden. Of dat de collega’s wel zullen zeggen hoe het moet. Zonder onboarding raken mensen niet vlot ingewerkt in een bedrijf, verliezen ze de connectie met de organisatie en volgt er vaak een negatief gevoel ten opzichte van de werkgever. De kans dat de persoon terug vertrekt is reëel. De nieuwe werknemer heeft het gevoel dat hij/zij in de steek gelaten wordt, terwijl ook de budgettaire impact voor het bedrijf aanzienlijk is.

 

Check, check, check

Wie verantwoordelijk is voor de onboarding is minder belangrijk dan het feit dat er effectief iemand verantwoordelijk voor gemaakt wordt. Vaak zal dat iemand van de personeelsdienst zijn in combinatie met iemand uit het team. En dan bij voorkeur een collega die gepassioneerd en betrokken is én die de nodige sociale vaardigheden heeft op dat vlak. Dat kan bijvoorbeeld de toekomstige peter/meter zijn. Spreek in elk geval af wie wat zal doen.

Want dat er heel wat te doen is, is een feit. Het is dan ook handig een checklist aan te maken voor de verschillende sleutelmomenten in het onboardingproces. Het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst, de preboarding en later de de effectieve onboarding (de eerste werkdag, de eerste werkweek, de eerste maand, het eerste feedbackmoment…), in elk van deze fases zijn er tal van – soms heel eenvoudige – manieren om de nieuwe werknemer het gevoel te geven dat hij/zij echt welkom is. Uitdrukkelijke felicitaties (al dan niet met een kaartje) wanneer de kandidaat de job heeft, een welkomstpakket, een vlotte opstart met de eigen computer (zorg ervoor dat er al een login en paswoord is!) of andere werkmiddelen op de eerste werkdag, een kennismaking met de collega’s, overlopen van het huishoudelijk reglement… mogelijkheden en gelegenheden genoeg om de nieuwkomer onder jullie vleugels te nemen. Ervoor zorgen dat alle administratieve zaken in orde zijn, is natuurlijk een olympisch minimum.

 

Enkele frappante cijfers

-     5 % van de nieuwe medewerkers stopt direct na een eerste rampzalige dag!

-     20% van het verloop vindt plaats binnen de eerste 45 dagen!

-     Bijna 1 op 3 nieuwe medewerkers verlaat de organisatie (vrijwillig of onvrijwillig) voor het einde van het eerste jaar.

-     De vervanging van medewerkers kost organisaties tussen de 50% en 150% van het jaarsalaris van de vertrekkende medewerker.

+    Bij een goede onboarding spreken sommige bronnen van wel 91% meer kans om het nieuwe personeel te behouden, ten opzichte van 30% zonder onboardingprogramma.

+    62% van de nieuwe medewerkers zou door een vlotte onboarding zijn eerste      doelstellingen tijdig halen, zonder onboarding zou dat maar 17% zijn.

+    Onderzoek spreekt van 54% productiever en 34% sneller bij een vlotte onboarding.

+    Bij een onboarding van 6 maanden, daalt de neiging om te vertrekken tot 32%.

+    Betekenisvolle contactmomenten zorgen voor 80% kans dat de nieuwe werknemer gedurende het eerste jaar blijft.

 

Wil je het onboardingbeleid binnen je organisatie naar een hoger niveau tillen en zo nieuwe medewerkers écht een warm onthaal geven én behouden? DA´S MENSELIJK!

Laat via onderstaande link jouw gegevens na en we nemen vrijblijvend contact op:

https://www.mens.be/contact