Meten is weten...

Maar al te vaak wordt Human Resources binnen een bedrijf als een ‘wollige’ afdeling ervaren. Subjectief, buikgevoel en te weinig resultaatsgericht. Het meten beperkt zich vaak tot een correcte verwerking van de lonen en bijhorende administratie. Nochtans kunnen we de dienstverlening van elke HR-professional perfect gaan meten. Toch vreemd dat we dit niet doen, want tenslotte weet elke zaakvoerder perfect wat zijn winstmarges zijn.

Vaak worden de consultants van MENS in geschakeld om de rekruteringsstrategie uit te zetten voor onze klanten. Onze dienstverlening is immers veel ruimer dan vacatures invullen. Ook wij gaan onze eigen dienstverlening gaan evalueren door het uitzetten van een aantal KPI’s (Key Performance Indicators).

 

Hieronder alvast de belangrijkste recruitment KPI’s op een rij…

Conversie percentage Recruitmentsite

Een jobwebsite is het kloppend hart van een goede rekruteringsstrategie. Op elke website kan je gaan meten hoeveel bezoekers de site heeft gehad, hoeveel tijd de gemiddelde bezoeker doorbrengt op de site, … Maar als kers op de taart kan je best gaan meten hoeveel percent van de bezoekers effectief een blog leest, doorklikt op een jaarverslag of nog beter… effectief gaat solliciteren.

Instroomkanalen jobwebsite

Employer branding, candidate experience, … zijn hot in rekruteringsland. Maar de helft van het gespendeerde budget kan rechtstreeks de vuilbak in. Het heeft geen zin om content te gaan plaatsen als het je doelgroep niet bereikt. Daarom is het belangrijk om te gaan meten via welke kanalen de mensen terechtkomen op je jobwebsite. Zo kan je constant gaan bijsturen.

Time to fill

Wat is de tijd tussen het publiceren van een vacature tot de ondertekening van het contract? Hoeveel stappen zetten we in dit proces? Zijn we in huidige tijden van arbeidskrapte hier nog concurrentieel in? Meten en bijsturen is ook hier de boodschap!

Performance new hires

Dé belangrijkste KPI in onze dienstverlening. Hoe presteren de nieuwe medewerkers tijdens hun eerste jaar? En wat is de verhouding tov de andere medewerkers? Hier is dé hamvraag: hebben wij een goede selectie gemaakt?

Turnover new hires

Het kost je tijd en geld om die nieuwe medewerkers te vinden. Ze presteren zeer goed (KPI Performance New Hires), maar dan verlaten ze het bedrijf binnen het jaar. Ook dit is een zeer belangrijke KPI die meet hoe succesvol een rekruteringsbeleid eigenlijk wel is.

Tot slot…

Een Key Performance Indicator (KPI) is een managementinstrument om prestaties te meten en te analyseren. Een handig hulpmiddel die de output gaat meten. Zo kan je door gans je HR beleid een aantal KPI’s gaan implementeren zoals verzuim, talentbehoud, opleiding, …

Hier blijft de boodschap ‘less is more’. Selecteer een aantal KPI’s waar je mee aan de slag gaat en waar je als management dan effectief op gaat sturen. Doe je dit niet, dan blijf je over met een dashboard vol met cijfers…

 

Een goed gesprek hierover voeren?

Contacteer MENS

 

13.01.2020 Delphine Vantomme - MENS