Een nieuwe generatie, een nieuw rekruteringsbeleid!

Een nieuwe generatie, een nieuw rekruteringsbeleid!

Tijden waarin mensen uitsluitend omwille van hun verloning gingen werken, lijken reeds lang vervlogen. Bij de jongste generaties op de werkvloer merken we dat de nood aan zelfontplooiing en voldoening sterker is dan ooit.

We zijn ervan overtuigd dat een efficiƫnt rekruteringsbeleid telkens afgestemd is op de doelgroep die je wenst te bereiken. Bijgevolg vraagt een andere generatie ook een aangepast rekruteringsbeleid. We vinden op de werkvloer diverse generaties terug, van echte veteranen en babyboomers tot Generation X en Y. Deze generaties verwijzen in eerste instantie naar mensen van dezelfde leeftijd, maar er is meer. Aan elke generatie worden bepaalde kenmerken, waarden en kwaliteiten gekoppeld. Een bron van informatie dus als je een rekruteringsbeleid uitstippelt, want de generaties vertonen duidelijke verschillen en die mag je in je rekrutering absoluut niet over het hoofd zien. Onlangs mochten we een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt verwelkomen, namelijk Generation Z. Tips om deze nieuwe ambitieuze generatie starters aan te trekken, vind je in deze blog.

Generation Z  

Veel bedrijven slagen er maar niet om deze nieuwe generatie binnen te halen. Wat is er dan anders aan de Zoomers? Speel er slim op in dankzij onderstaande tips.  

Digitale duizendpoot 

De jongste generatie op de arbeidsmarkt is meester in multitasken. Ze groeiden immers op met WhatsApp,  Snapchat en Facebook, willen voortdurend bijleren en houden van veel prikkels. Generation Z kan enorm snel schakelen tussen verschillende projecten en taken.

TIP! Zoomers houden van variatie, zorg er dus voor dat je dynamisch overkomt en een gevarieerd takenpakket kunt aanbieden!  

Doe-het-zelver

Generation Z is ondernemend en ambitieus. Ze stellen zich minder afhankelijk op en bepalen het liefst zelf waar ze hun tijd en energie aan besteden.

TIP! Zoomers werken graag from scratch, geef hen dus de mogelijkheid om iets volledig uit te denken en daarna een nieuw project op te starten.

Eruit springen

De zoveelste in de rij zijn? Daar hebben Zoomers een hekel aan. Ze willen liefst zo uniek mogelijk uit de hoek komen en hun stempel drukken op deze wereld en op het bedrijf waar ze werken. Hun eigen persoonlijkheid moet tot uiting komen in alles wat ze ondernemen. Daarom worden bepaalde merken resoluut gemeden en anderen omarmd. Niet alleen in spullen of kleding vinden we die identiteit terug, maar ook een bedrijf moet over een bepaalde uitstraling beschikken.

TIP! Zoomers houden niet van grijze muizen. Durf eruit te springen en toon waar je als bedrijf voor staat. Zoomers gaan op zoek naar een toekomstige werkgever die over het juiste imago beschikt dat overeenstemt met hun eigen identiteit.

Real life

Zoomers zijn misschien wel opgegroeid met sociale media en worden beschouwd als internetfanaten, maar houden er ook voldoende afstand van. Zij kennen de digitale wereld immers door en door, waardoor ze ook de andere zijde van de medaille niet uit het oog verliezen. Denk maar aan internetverslaving, cyberpesten en cyberaanvallen. Deze nieuwe generatie waardeert persoonlijk contact en laat die gsm graag even onaangeroerd.

TIP! Vermijd onpersoonlijke mails of berichten. Ga een echt gesprek aan en kies voor een informele setting.  

Ondervind je moeilijkheden bij het opzetten van je rekruteringscampagne? Vind je moeilijk connectie met de nieuwe generatie starters? Wij helpen je graag bij het opzetten van een rekruteringsbeleid op maat! De juiste medewerkers aan de haak slaan samen met MENS? Contacteer ons!