Een heel krachtig team willen creëren. Da's menselijk.

5 jaar geleden hield Delphine Vantomme MENS boven de doopvont. De hrspeler focust zich hoofdzakelijk op talentmanagement. “Wij begeleiden organisaties bij de juiste instroom van nieuwe mensen, de rekrutering en selectie van talenten én helpen hen om die medewerkers aan zich te binden. Daarbij passen we onze service aan de wens van de klant aan: we kunnen vacatures zelf invullen, maar we gaan veel verder dan het pure recruitment. In die zin hebben we eigenlijk een unieke positie op de markt. Het gros van ons team werkt bij klanten op kantoor, waardoor ze zich zowel daar als bij ons evenzeer ‘thuis’ voelen”, legt Delphine uit.

Matchende filosofie

Het epicentrum van MENS bevindt zich in Kortrijk, maar toch waren de eerste klanten Oost-Vlaamse bedrijven. “Daar hebben we inderdaad eerder vertrouwen gewonnen, maar eens we ook in eigen provincie een eerste referentie hadden, ging de bal ook daar aan het rollen. Dat heeft alles met mond-tot-mondreclame te maken, hoewel die onbetaalbare vorm van marketing in beide provincies wel verschillend is: in West-Vlaanderen gaan ondernemers graag in zee als je al iets hebt bewezen bij een bevriende ondernemer, bij onze ‘oosterburen’ is vooral de naam van het ‘referentiebedrijf’ doorslaggevend. Intussen zijn we ook actief in Antwerpen en Brussel. Limburg houden we (voorlopig) nog even af, wegens iets te ver. Als we in onze eigen streek bij een breder zakelijk publiek top of mind zijn, kunnen we die stap wel overwegen.” De grootte of de activiteiten van de klant maken voor het MENS-team weinig uit. “Eigenlijk telt maar één ding: hoeveel belang hechten zij aan de medewerkers in hun organisatie? Als die filosofie matcht met de onze, leidt dat gegarandeerd tot een klik.”

Delphine, Sara én alle andere leden van het team zijn doordrongen van het eigen bedrijfs-DNA. “Je mag nog honderden relaties aangaan, alles valt of staat met de mensen die het voor jou waarmaken. Daarom rekruteren we voor onze klanten mensen met dezelfde attitude waarmee we het voor onszelf zouden doen. Door verder te gaan dan het rekruteren an sich, blijven we ook veel langer aan boord bij onze klanten. De retentie die we voor onszelf realiseren, moet ook het doel zijn voor onze klanten. We laten trouwens ons eigen team mee beslissen over hoe we het ‘MENS’-huis, waarvan de stevige fundamenten nu wel klaar zijn, verder bouwen.”