Dé ideale kandidaat dankzij een originele rekrutering

Geschikte profielen aantrekken is geen koud kunstje. Integendeel, het vergt kennis over je doelgroep en een vleugje creativiteit. Je opstellen als een grijze muis zal jammer genoeg niet helpen, out-of-the-box denken daarentegen wél. Laat je creativiteit de vrije loop en breng je boodschap op een unieke manier aan de man. Even wat inspiratie opdoen vooraleer je zelf tot actie overgaat? Ontdek hieronder enkele succesverhalen waar we bij MENS grote fan van zijn.

#1 Men wanted for hazardous journey

Deze advertentie wordt beschouwd als een van dé beste voorbeelden in de geschiedenis. Een Ierse ontdekkingsreiziger, genaamd Shackleton rekruteerde mannen om hem te vergezellen tijdens een ambitieuze expeditie naar Antartica. Zo’n 5000 kandidaten meldden zich uiteindelijk aan, vertelt het verhaal. Waarom de advertentie zo’n succes was? De boodschap straalt brute eerlijkheid uit, en dat spreekt de kandidaat aan. Ook het spannende gevoel dat de advertentie losmaakte, verklaart het succes.  

#2 The cryptic billboard

Ook in California kwamen ze op de proppen met een fantastische rekruteringsboodschap. Google introduceerde een reclamebord met daarop een mathematische puzzel. Alleen de echte geeks die de puzzel konden oplossen, kwamen uiteindelijk in contact met Google. Het gerenommeerde bedrijf was op zoek naar enthousiaste problem solvers én uitstekende ingenieurs.  Ze voegden de daad bij het woord en zorgden ervoor dat de juiste profielen bij hen terechtkwamen. Een knap staaltje rekrutering als je het ons vraagt.

#3 Wie volgt Gaby op?  

Ook in eigen land vinden we fantastische voorbeelden van rekruteringscampagnes. Zo ging Bellewaerde Park in 2012 op zoek naar een fijne opvolger voor Gaby. De chef-mecanicien van het bekende pretpark plande zijn pensioen en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Bellewaerde realiseerde een volledige HR-campagne die helemaal in het teken stond van Gaby. Op een speciale website werd de job en de werkomgeving uit de doeken gedaan en werden de collega’s persoonlijk voorgesteld. Ook de flyer barst van de originaliteit.

 

Kies een origineel rekruteringskanaal! 

Van een rekruteringscampagne een succes maken, kan ook via je rekruteringskanaal. Laat de traditionele kanalen even links liggen en gooi het eens over een andere boeg. Benieuwd hoe andere bedrijven je voor gingen? Ontdek deze leuke voorbeelden.

#1 Orange via Tinder

Orange wenste zich als werkgever op de kaart te zetten. Ze lanceerden een nieuwe rekruteringscampagne om digital natives aan te trekken, en doen dat via Tinder! Zo kregen de meeste Tindergebruikers onlangs het profiel van Orange onder hun neus geschoven. Een echte biografie en enkele leuke foto’s kenmerken het profiel. Spreekt de vermomde vacature je aan, dan swipe je eenvoudig naar rechts en ontvang je een privébericht. Orange kiest resoluut voor originaliteit binnen zijn rekruteringsstrategie en wordt al acht jaar beloond met het certificaat van ‘Top Employer’.

#2 ABN Amro strikt jong talent in de filmzaal

De Nederlandse bank ABN Amro draait een kortfilm in alle Nederlandse Pathé cinema’s. De trailer bevat allerlei details die niet pluis zijn. Op die manier probeert de Nederlandse bank profielen aan te spreken voor de afdeling Detecting Financial Crime. ABN Amro probeert op deze manier komaf te maken met de saaie stereotypen over de banksector en zet de maatschappelijke relevantie ervan in de schijnwerpers. Een originele manier om jongeren te bereiken, niet?

#3 Mechanics wanted

Ook Volkswagen kent de kneepjes van het vak en introduceerde in Duitsland een originele rekruteringscampagne. Het bekende autobedrijf was op zoek naar vakkundige monteurs en ging daarvoor te rade bij allerlei Duitse garagebedrijven. Ze verdeelden beschadigde auto’s met een boodschap aan het onderstel van de wagens. Op die manier kwamen tal van monteurs tijdens de reparatie in contact met de advertentie en even later kon Volkswagen rekenen op enkele nieuwe én getalenteerde werkkrachten. Van een innovatief rekruteringskanaal gesproken …

Ook een unieke rekruteringscampagne op poten zetten? MENS vergroot samen met jou je sollicitantenpool zodat jij altijd dé perfecte kandidaat kan aanwerven.

vraaghet@mens.be