Zijn jouw evaluatiegesprekken nog een throwback naar de nineties?

Het jaarlijkse evaluatiegesprek is zo'n klassieker: soms een verhelderende babbel, soms een verrassingsaanval in loononderhandelingen. Met slechts 36,6% die het evaluatieproces effectief vindt, is het duidelijk: er is ruimte voor verbetering. Maar hoe?

Feiten die tot nadenken stemmen

  • Er zit een kloof tussen de intenties van leidinggevenden en de beleving van medewerkers.
  • Slechts 38,5% van de medewerkers voelt zich écht gemotiveerd door het huidige performance proces.
  • We besteden jaarlijks veel uren (lees: veel geld) aan evaluaties zonder de gewenste resultaten.

Performance Management: meer dan een buzzword

Echt performance management betekent dat je actief streeft naar bedrijfsdoelen en resultaten, ondersteund door KPI's. Het is een managementsysteem dat je organisatie helpt om beter te presteren en je vooropgestelde algemene bedrijfsstrategie te realiseren.

What’s in it for you?

  • Meer betrokken medewerkers
  • Duidelijke verwachtingen: 'Wat wordt er van mij verwacht?'
  • Een positieve werksfeer en bedrijfscultuur
  • Betere prestaties van iedereen

Tijd om mythes te doorprikken

 

Mythe 1: Eén performancegesprek per jaar is genoeg

Jaarlijkse gesprekken? Think again!

Waarom vasthouden aan dat ene jaarlijkse gesprek, als de wereld rondom ons elke dag verandert? Regelmatige feedback en open communicatie houden de motivatie hoog en de doelen scherp. 

 

Mythe 2: Het evaluatiegesprek is het ideale moment om loonsverhogingen te bespreken

Prestatie gelijk aan meer loon? Niet zo snel...

Hoewel het logisch lijkt, kan deze aanpak ongewenste gevolgen hebben, zoals het bevorderen van concurrentie boven samenwerking of het focussen op kortetermijndoelen. Een combinatie van waarderingen, zowel in woorden als daden (en ja, soms ook financieel), vormt een gezondere stimulans voor groei.

Het integreren van loongesprekken in de performancecyclus is daarom geen goeie aanpak. Dit betekent echter niet dat uitmuntend presterende medewerkers niet beloond mogen worden (dit kan op verschillende manieren, inclusief extra loon) voor hun inzet. Het zijn twee afzonderlijke processen die beter niet gemengd worden.

 

Mythe 3: Een enkele score toekennen aan het eind van het jaar werkt goed

Het rapportcijfer aan het einde van het jaar? Niet meer van deze tijd.

Dit 'rapportsysteem' is niet alleen demotiverend maar biedt ook een te simplistische kijk op prestatiebeheer. Het negeert de complexiteit en de veelzijdigheid van de meeste jobs. Een meer genuanceerde aanpak die verschillende aspecten van iemands rol en bijdragen erkent, is effectiever.

Bovendien grijpen leidinggevenden vaak te snel terug naar een veilige keuze, bijvoorbeeld een drie op een schaal van één tot vijf. Dit algemeen cijfer is vaak ook te subjectief en hangt af van de leidinggevende zelf. De organisatie moet al een zeer heldere beoordelingsschaal uitschrijven om dit te verhinderen.

Tenslotte kan het vergelijken van scores onder medewerkers leiden tot discussies, met als resultaat slechts een handvol extra gemotiveerde werknemers.

Je focust dus beter op de inhoud en de toekomst bij performance gesprekken dan op enkele cijfers.

 

Mythe 4: Performance management is vooral administratieve rompslomp

Te veel gedoe? Denk opnieuw!

Hoewel het opzetten van een effectief systeem initieel inspanning vereist, zijn de lange termijn voordelen enorm. Door de focus te leggen op ontwikkeling, groei en een positieve werkcultuur, kan performance management helpen talent te behouden en te motiveren, wat op zijn beurt leidt tot betere bedrijfsresultaten.

Best Practices voor 2024

Wetenschappelijk onderzoek bewijst: organisaties die aan onderstaande vijf knoppen draaien, zien dat hun medewerkers beter gaan presteren – laat dit nu net de reden zijn om aan performance management te doen.

1. Vertaal collectieve ambities naar persoonlijke doelstellingen
Stel persoonlijke doelstellingen op die aansluiten bij de organisatiedoelstellingen: "Hoe kan ik bijdragen en impact maken?"

2. Ga voor snelle feedback
Creëer een omgeving waar open en eerlijke feedback wordt gedeeld, waardoor niemand ter plaatse blijft trappelen. Continu inzicht in verbeterpunten houdt iedereen in beweging en gericht op groei.

3. Focus op ontwikkeling en groei:
Kijk terug en plan vooruit: stimuleer groei bij zowel de medewerker als de organisatie – dat is pas een echte win-win.

4. Zet in op tevreden medewerkers:
Als je je goed en gewaardeerd voelt, bruis je dagelijks van energie om het beste van jezelf te geven.

5. Vier succes en wees kwistig met positieve feedback
Volg de vooruitgang van je teamleden op en vier hun groei: niets motiveert hen meer.

Onthoud: niets is perfect

Geïnspireerd om je evaluatieproces te vernieuwen? Perfectie is een mythe, maar aanpassing is key. Op maat gemaakte oplossingen werken het best. Twijfels? Of zin in begeleiding? Neem contact op; we helpen je graag verder.