ONDERHANDEL ALARM

De herfst is in het land. Dagen worden natter en kouder. Vaak betekent deze periode ook dat het tijd is om de samenwerking met je rekruteringspartners te evalueren en onderhandelingen te voeren voor volgend jaar. En dat is fijn om te doen wanneer alle partijen tevreden zijn. Maar wat als de samenwerking niet vlot verloopt?

Als zaakvoerder of HR-manager is het niet evident om een samenwerking stop te zetten en je aan een nieuwe partner te wagen. Er zijn immers zoveel spelers op de markt, en die hebben allemaal hun troeven en voordelen. Hoe maak je dan de juiste keuze?

Onze ervaring bij MENS leert ons dat dit proces steeds een aantal vaste stappen bevat, die jij als bedrijf kunt volgen om die verandering vlot te laten verlopen.

Stap 1: strategiebepaling 

Concretiseer je verwachtingen. Welk serviceniveau heeft je bedrijf nodig? Hoe ziet de bezetting van onze HR-dienst eruit? Gebeurt onze rekrutering door verschillende partners of werken we samen binnen een partnership? Kunnen we een stuk van onze HR-taken aan onze partner toevertrouwen? Het is geen slecht idee om je medewerkers hierin te betrekken en een top-down enquête te voeren binnen je bedrijf. Mensen worden immers graag gehoord en vaak komen de beste ideeën van de mensen die effectief dagelijks met de partner zullen moeten samenwerken.

Stap 2: de juiste partners kiezen

Welke criteria zijn voor jouw belangrijk bij het selecteren van een partner? De naambekendheid? Een aanbeveling via je netwerk? Je kan er ook voor kiezen om een tender uit te schrijven en op die manier een objectieve vergelijking te maken. Niet enkel prijzen komen hierin aan bod, maar ook een aantal cruciale vragen om je vooropgestelde strategie af te toetsen. Zaken zoals waarden, matching DNA, tools, referenties … zijn minstens even belangrijk.

Stap 3: gesprekken voeren

Zodra je enkele mogelijke partners hebt geselecteerd, moet je rond de tafel gaan zitten. Een goede voorbereiding is hiervoor essentieel, want vaak sturen de partners hun beste commerciële profielen. Graaf diep, stel kritische vragen. Toets jouw verwachtingen af en vraag naar voorbeelden uit het verleden.

Een gouden tip: het zijn de mensen in het kantoor die zaken voor jou zullen realiseren, niet het merk. Een sollicitatiegesprek inplannen met de consultant die jouw dossier zal behartigen, kan dan ook goed idee zijn.

Stap 4: onderhandelingen

De gesprekken zijn rond en je hebt een partner gevonden die voldoet aan je strategiebepaling. Dan rest er nog één stap: de prijszetting.

Vertrek nooit vanuit de gedachte dat je het onderste uit de kan zult halen, maar wel dat je een correcte prijs wilt betalen voor de service die je verwacht. Wees alert en bekijk het voorstel kritisch. Welke zaken zijn inbegrepen in je prijs? Ploegenarbeid, overuren of extra dienstverlening zijn de zaken die je ruimte kunnen bieden om te onderhandelen. 

Stap 5: implementatie

Zodra het contract is getekend, kan de samenwerking van start gaan. Niet altijd evident met een nieuwe partner. Hoe beter je elkaar immers kent, hoe beter de samenwerking wordt. Snel opvolgen en systematisch bijsturen is hier de boodschap! Stel een communicatiematrix op, schrijf een draaiboek uit … Allemaal handvaten die je kunnen helpen om de eerste periode vlot te overbruggen.

Dit proces vraagt uiteraard tijd en energie. Tijd die we niet altijd hebben. Maar je weet ook hoeveel tijd en energie een uitgebluste samenwerking je kost … De keuze is dus snel gemaakt.

HR-expertise in huis halen? Neem vrijblijvend contact met ons op via vraaghet@mens.be.