Onderhandel alarm...

De herfst is in het land. Dagen worden natter en korter.

Maar vaak betekent deze periode ook dat het opnieuw tijd is om de samenwerking met je rekruteringspartners te gaan evalueren en onderhandelingen te voeren voor volgend jaar.

Leuk om te doen als alle partijen tevreden zijn. Maar wat als de samenwerking niet vlot verloopt?

Het is niet evident als zaakvoerder of HR-manager om de stap naar verandering te zetten. Er zijn immers zo veel spelers op de markt, allemaal hebben ze hun troeven. Hoe maak je dan de juiste keuze?

Vanuit MENS expertise hieronder een aantal te volgen stappen die je als bedrijf kunnen helpen om het proces vlot te laten verlopen.

 

STAP 1: Strategiebepaling

Wat zijn onze verwachtingen? Welk service-level heeft ons bedrijf nodig? Hoe ziet de bezetting van onze personeelsdienst eruit? Gebeurt onze rekrutering door verschillende partners of verkiezen we een partnership? Kunnen we een stuk van onze HR-taken in handen geven van die partner? Al ooit aan gedacht om je medewerkers hierin te betrekken en een top-down enquête te voeren binnen je bedrijf? Mensen worden immers graag gehoord.

 

STAP 2: Het kiezen van de juiste partner(s)

Hoe wordt de keuze van je partners bepaald? De meest gekende naam? Of een aanbeveling via je netwerk? Een tender uitschrijven is een manier om een objectieve vergelijking te maken. Niet enkel prijzen komen hierin aan bod, maar ook een aantal cruciale vragen om je vooropgestelde strategie af te toetsen. Zaken zoals waarden, matching DNA, tools, referenties, … zijn minstens even belangrijk.

 

STAP 3: Gesprekken voeren

Een goede voorbereiding is hier van essentieel belang, want meestal zijn de beste commerciëlen hier aan het woord. Graaf diep, stel kritische vragen. Toets jouw verwachtingen af en vraag naar voorbeelden uit een verleden. Een gouden tip: het zijn de mensen in de kantoren die het realiseren voor jou en niet het merk. Al ooit aan gedacht om een sollicitatiegesprek in te plannen met de consultant die jouw dossier zal behartigen? Een goede samenwerking valt of staat immers met een goede match tussen het bedrijf en de consultant.

 

STAP 4: Negotiatie

De gesprekken zijn gevoerd. Je hebt een partner gevonden die voldoet aan je strategiebepaling? Dan rest er nog één stap... De prijs...

Vertrek nooit vanuit de positie: ik ga hier het onderste uit de kan halen, maar vertrek vanuit de visie: ik betaal een correcte prijs voor de service die ik verwacht. Wees wel alert en bekijk kritisch het voorstel. Welke zaken zijn inbegrepen in je prijs? Ploegenarbeid, overuren, extra services zijn zaken die je ruimte bieden om te gaan onderhandelen.

 

STAP 5: Implementatie

Het contract werd getekend? Dan kan de samenwerking van start gaan. Niet evident met een nieuwe partner. Hoe beter je immers elkaar kent, hoe beter de samenwerking wordt. Kort opvolgen en systematisch bijsturen is hier de boodschap! Een communicatiematrix vooropstellen, een draaiboek schrijven, … zijn handvaten die je kunnen helpen om deze periode vlot te overbruggen.

 

Het proces vraagt uiteraard tijd en energie. Tijd die we niet altijd hebben. Maar stel je gewoon nog deze vraag: hoeveel tijd en energie stop je in een uitgebluste samenwerking... ?

 

Expertise in huis halen? Contacteer MENS!

www.mens.be

 

31.10.2017 Delphine Vantomme - MENS