ONBOARDING: NIEUWE MEDEWERKER WELKOM HETEN

De juiste kandidaat vinden is vaak een hele klus. De zoektocht begint al bij je employer branding, dan moet je nog een vacature schrijven die in het oog springt en inzetten op de juiste rekruteringskanalen. En na al dat harde werk, volgt le moment suprême: het contract is getekend, de vacature is ingevuld!

Helaas stellen we soms vast dat de euforie na enkele maanden omslaat in ontgoocheling. Een spijtige zaak voor zowel de kandidaat als de werkgever. De juiste kandidaat rekruteren en selecteren is niet eenvoudig, maar deze persoon integreren en behouden in je bedrijf is vaak nog wat moeilijker. Net daarom is het onboardingsproces een zeer belangrijk onderdeel van je retentiebeleid. Wat is dat nu precies, hoe ziet het eruit en vooral wat brengt het op?

Wat is onboarding?

Onboarding of instromen is het proces waarbij nieuwe medewerkers opstarten in een bedrijf en kennis verwerven over hoe de organisatie in elkaar zit, in welk team ze terecht komen, wat hun rol is binnen de organisatie en hoe ze zullen worden opgeleid. Heel belangrijk daarbij is de eerste indruk: zorg voor een goed en warm onthaal op de eerste dag.

Het doel van onboarding? We willen dat de nieuwe medewerker het gevoel krijgt dat hij écht deel uitmaakt van de organisatie. Dat gevoel zal leiden tot meer productiviteiten betrokkenheid bij de nieuwe werknemer. Het onboardingsproces start bij ondertekening van het contract en stopt zodra de medewerker volledig is ingewerkt.

Hoe ziet een onboardingsproces eruit?

Alles begint met een plan! Maak een centraal plan of een checklist op en betrek er alle afdelingen bij. Verwerk de 4 C’s in het centrale plan:

  • Connection: deel kennis over de organisatie zodat de nieuwe medewerker zich verbonden voelt met het bedrijf. Missie, visie en historiek zijn hierbij erg belangrijk. Ga ook dieper in op de afdeling waarop hij of zij tewerk wordt gesteld.

  • Cultuur: in alle facetten van je plan moet de cultuur van je bedrijf voelbaar zijn. Als de kandidaat zich niet kan vereenzelvigen met de cultuur, dan loopt het gegarandeerd fout. Denk aan initiatieven als een wekelijkse lunch, een sportuurtje tussen de middag en dergelijke meer om dit te stimuleren.

  • Compliance: elke organisatie heeft regels, procedures en afspraken. Ook waarden en normen komen hier aan bod. Hoe gaan we met elkaar en onze klanten om?

  • Community: het allerbelangrijkste in je bedrijf zijn de mensen. Laat nieuwe medewerkers kennismaken met hun team en de andere collega’s. Vertel welk netwerk of welke personen hij of zij kan aanspreken om sneller zaken voor elkaar te krijg en stel een onboardingscoach aan die een luisterend oor biedt aan nieuwe medewerkers tijdens het onboardingsproces.

Het is belangrijk om dit proces op regelmatige tijdstippen te evalueren. Ga in gesprek met de nieuwe medewerker en vraag feedback. Toets af of de verwachtingen van je medewerker zijn vervuld!

 

Wat is de return on investment?

Er zijn een aantal sterke voordelen verbonden aan een goede onboarding:

  • Je medewerker integreert zich sneller.

  • Er is aanzienlijk minder verloop.

  • Je medewerker wordt ambassadeur van je bedrijf, wat een goede zet is voor je employer brand.

  • Je creëert betrokken en productieve medewerkers.

Belangrijk! Wees je ervan bewust dat onboarding voor de nieuwe medewerker heel veel informatieverwerking betekent. Overlaad hem of haar dus niet tijdens de eerste week met tonnen informatie. Denk bij het opstellen van je plan grondig na over welke informatie je wanneer wil geven en ga uit van een proces van enkele maanden tot de medewerker helemaal up and running is.

Een constructief gesprek voeren over onboarding of graag je eerstelijnsverantwoordelijken hierover opleiden? MENS helpt je graag verder via vraaghet@mens.be.