Het belang van een goed employer brand...

Het blijven drukke tijden in rekruteringsland. De zoektocht naar witte raven blijft uitdaging nummer één voor vele bedrijven. Nochtans hebben bepaalde bedrijven zoals Apple geen moeite om hun personeel te vinden… Integendeel, sollicitanten staan in rij aan te schuiven voor die gegeerde job.

Hoe komt het dat het ene bedrijf kan kiezen uit sollicitanten en het andere bedrijf maar geen personeel lijkt te vinden? Alles start met een goed employer brand. Wat is het voordeel, maar vooral hoe pak je dit aan? Gaat het louter over een bepaald beeld selecteren of gaat het verder dan dat?

Hieronder alvast een aantal praktische tips.

 

Het belang van employer brand

Met een goed employer brand trek je niet alleen toekomstige medewerkers aan, maar behoud je ook je (goede!) medewerkers aan boord. Met het uitzetten van een goed employer brand creër je betrokkenheid bij je medewerkers. En betrokken en gelukkige medewerkers zorgen voor goede bedrijfsresultaten. Ook zullen betrokken medewerkers de rol als ambassadeur opnemen in de zoektocht naar nieuwe mensen. En iedereen weet dat mond-aan-mond reclame de beste is. Kortom, het maakt je authentiek als werkgever.

 

Stap 1: Het strategisch plan 

Zoals ik al vaak heb vermeld in mijn BLOG’s, everything starts with a plan! Om een employer brand succesvol uit te zetten moeten we over een aantal zaken kritisch nadenken én deze vooral aftoetsen met de medewerkers binnen je bedrijf. We willen immers een realitisch beeld van onderstaande zaken :

  • Wat is ons doel, wat willen we bereiken met het uitzetten van een employer brand?
  • Wie zijn we als bedrijf? Wat zijn onze waarden? Klopt de perceptie met de realiteit?
  • Wie zijn we als werkgever ? Wie willen we zijn als werkgever ? M.a.w. wat is ons Employer Value Proposition?
  • Wie zijn onze toekomstige medewerkers?
  • Wat onderscheidt ons van onze concullega’s? Wat zijn hun troeven en zwaktes? Wat maakt ons uniek?

 

Stap 2: Vastzetten KPI’s

Onze doelen zijn bepaald. De analyses zijn klaar. Nu is het tijd om KPI’s vast te pinnen om te meten wat het effect hiervan is. Voorbeelden kunnen zijn de doorlooptijd van vacatures vastpinnen op 60 dagen of de retentie herleiden naar 5%, … Meten betekent immers weten! Op deze manier kan je opvolgen en bijsturen op basis van concrete cijfers. 

 

Stap 3: Commitment

Een goed employer brand staat of valt met de toewijding van iedereen binnen je bedrijf. Dit gaat van de CEO tot de operator (top-down). Iedereen is akkoord met de SMART-doelstellingen en draagt actief bij tot het vastgestelde Employer Value Proposition. 

 

Stap 4: Creër een boodschap 

De boodschap moet hier 2-ledig zijn. We moeten een boodschap creëren voor het aantrekken van nieuwe medewerkers (extern) én we moeten een boodschap creëren voor onze eigen mensen, waarbij de focus ligt op retentie, betrokkenheid en tevredenheid (intern). Een communicatiebureau kan je perfect helpen om de juiste boodschap, het juiste beeld te koppelen aan je Employer Value Proposition.

 

Stap 5: Opmaken van een communicatie jaarplan

Dit jaarplan vervat alle vastgezette communicatiestrategieën, zowel interne als externe communicatie. Dit plan vervat zaken zoals de kanalen waarop je wil communiceren (online, intranet, …), tijdstippen waarop je wil communiceren, … Het biedt je als het ware een leidraad in je communicatiestrategie. 

 

Als laatste wil ik nog meegeven dat het opzetten van een employer brand geen statisch gegeven is. Meten, opvolgen en bijsturen is dus de boodschap! Het is een investering die op lange termijn zeker de moeite waard is. Want ik val in herhaling als ik zeg… goede medewerkers zijn het kloppend hart van je bedrijf.

 

Advies nodig hierover ?

Contacteer dan MENS

www.mens.be

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.08.2018