HET BELANG VAN EEN GOED EMPLOYER BRAND

HET BELANG VAN EEN GOED EMPLOYER BRAND

Het is druk in rekruteringsland. De zoektocht naar witte raven blijft uitdaging nr. 1 voor heel wat bedrijven. Nochtans hebben bepaalde bedrijven zoals Apple geen moeite om medewerkers te vinden. Integendeel! De kandidaten staan in lange rijen aan te schuiven voor die ene gegeerde job.

Hoe komt het dat het ene bedrijf de zoveel keuze heeft en dat het andere bedrijf maar geen kandidaten lijkt te vinden? Het geheim: een sterke werkgeversidentiteit of employer brand. Hoe zorg je ervoor dat de geschikte profielen echt voor jóú willen werken en niet voor een ander gelijkaardig bedrijf? Gaat het louter over een bepaald beeld of imago creëren, of gaat het verder dan dat? We geven je graag onze tips.

 

Het belang van employer branding

Met een goed imago als werkgever trek je niet alleen toekomstige kandidaten aan, maar hou je ook je (goeie!) medewerkers aan boord. Door een sterk employer brand te creëren, stimuleer je de betrokkenheid van je medewerkers. En betrokken en gelukkige medewerkers leiden tot goede bedrijfsresultaten! Je medewerkers zullen hierdoor ook spontaan de rol van ambassadeur opnemen en verdervertellen wat voor een leuke werkgever je wel niet bent. En iedereen weet dat mond-tot-mondreclame de beste publiciteit is! Kortom, het maakt je authentiek als werkgever.

Stap 1: het strategisch plan

Zoals ik al vaak heb vermeld in mijn blogs, begint alles bij een plan! Om een employer brand succesvol in de markt te zetten, moet je over een aantal zaken kritisch nadenken en belangrijker nog, deze aftoetsen met je huidige medewerkers. We willen immers een realistisch beeld creëren over:

  • wat het doel van je employer brand moet zijn, wat je ermee wilt bereiken;

  • wie jullie zijn als bedrijf, wat jullie waarden zijn, klopt de perceptie met de realiteit;

  • wie jullie zijn als werkgever, wie jullie willen zijn, wat is jullie meerwaarde of employer value proposition;

  • wie jullie toekomstige medewerkers zijn;

  • en wat jullie onderscheidt van concullega’s.

Stap 2: KPI’s bepalen

De doelen zijn bepaald, de analyse is afgerond. Nu is het tijd om KPI’s vast te pinnen, zodat we kunnen meten wat het effect van je employer branding is en of de resultaten er naar zijn. Enkele voorbeelden van KPI’s zijn:

  • de doorlooptijd van vacatures vastpinnen op 60 dagen;

  • of de retentie herleiden naar 5%.

Meten is immers weten! Op deze manier kan je je brandingstrategie opvolgen en bijsturen op basis van concrete cijfers.

Stap 3: commitment

Een goed employer brand staat of valt met de toewijding van iedereen binnen je bedrijf. Zowel de CEO als alle medewerkers moeten dezelfde waarden aanhangen en het bedrijf op dezelfde manier naar buiten brengen. Iedereen moet zich in de doelstellingen kunnen vinden en bij willen dragen aan de gedefinieerde employer value proposition.

Stap 4: een boodschap creëren

De boodschap die je met je werkgeversmerk wil uitdragen, moet tweeledig zijn. Enerzijds creëer je een boodschap om nieuwe medewerkers aan te trekken (extern) en anderzijds breng je ook een boodschap aan je eigen mensen, waarbij de focus dan op retentie, betrokkenheid en tevredenheid (intern) ligt. Een communicatiebureau kan jou helpen om de juiste boodschap te bepalen en die te koppelen aan je employer value proposition.

Stap 5: een communicatieplan opstellen

De laatste stap is het opmaken van een jaarplan voor je communicatie. Daarin zitten al je communicatiestrategieën verwerkt, zowel voor interne als externe communicatie. Dit plan omvat zaken als de kanalen waarop je wil communiceren (bijv. online, intranet, een magazine …), de tijdstippen waarop je wil communiceren en wat je zult zeggen. Kortom, een leidraad voor je volledige communicatie.

 

Graag voegen we toe dat een employer brand geen statisch gegeven is. Het is meten, opvolgen en vooral bijsturen! Het is een investering die op lange termijn zeker de moeite waard is, want nogmaals, goeie medewerkers zijn het kloppend hart van je bedrijf.

Wil je hier eens over sparren met een expert of heb je hulp nodig om van start te gaan met employer branding? Eén adres: vraaghet@mens.be.