Veiligheid op het werk na de lockdown

Desinfectiezuil

Veilige werkomstandigheden, het is een thema dat we ondertussen al helemaal anders ervaren dan vroeger. En met ‘vroeger’ bedoelen we de periode voor Covid-19, wat al een eeuwigheid geleden lijkt! Waar we veiligheid op het werk altijd associeerden met arbeidsongevallen vermijden, tijdig een medisch onderzoek uitvoeren, de printer wat verder plaatsen zodat we de benen eens moeten strekken, een ergonomische bureaustoel aanschaffen, voldoende water drinken, … denken we in de huidige omstandigheden bij het horen van die woorden meteen aan heel wat andere zaken. Maar verandering is niet altijd evident voor bedrijven.

Wie binnenkort weer wil opstarten en de werknemers terug naar kantoor wil laten komen, zal met een aantal regels moeten rekening houden. Regels die volgens ons ook wel kansen bieden voor de toekomst.

 

Social distancing op kantoor, haalbaar of niet?

Social distancing, oftewel, anderhalve meter afstand houden. We weten allemaal al wat het is en het is ondertussen zo’n beetje de norm geworden. Maar wat als je een landschapsbureau deelt met je collega’s? Wat als je aan een productielijn staat, bijna schouder aan schouder met je collega’s? Wat als je de winkelrekken aanvult terwijl klanten rondom je hun boodschappen doen? Het is niet altijd evident om niemand in je buurt te hebben binnen een straal van anderhalve meter.

Bij de heropstart van je bedrijf zal je ervoor moeten zorgen dat je die social distance kunt garanderen. We geven je graag enkele praktische tips:

Tip 1: Analyseer je bedrijfsprocessen en inrichting, en optimaliseer waar mogelijk.

Is het écht noodzakelijk dat iedereen opnieuw ter plaatse komt werken? Telewerken zal wellicht nog lange tijd de norm blijven, dus laat mensen thuis werken wanneer dit kan, of creëer een beurtrol: laat de ene week de helft van je medewerkers thuis werken en laat de andere helft naar kantoor komen. Zo is de helft van de bureaus leeg en is er voldoende tussenruimte. Meer nog, misschien moet je wel eens kritisch naar die landschapsbureaus kijken. We zien steeds meer artikels verschijnen over dergelijke opstellingen. Blijkbaar zijn medewerkers toch een stuk geconcentreerder op een afzonderlijk bureau. Een verandering die ons het overwegen waard lijkt.

Tip 2: Stel richtlijnen op en communiceer hier duidelijk over met je medewerkers.

Stel ook één of twee mensen aan die de bevoegdheid hebben om deze richtlijnen te wijzigen of op te heffen om miscommunicatie te vermijden.

Tip 3: Wees duidelijk over het ‘waarom’ van bepaalde regels.

Als kind waren we allemaal wel eens rebels en wilden we niet alle regeltjes zomaar volgen. En eerlijk, ook als volwassene hebben we soms geen zin om zomaar te doen wat een ander ons zegt. Zorg er dus voor dat je medewerkers heel goed weten waarom je bepaalde richtlijnen invoert, zodat ze zelf intrinsiek gemotiveerd zijn om deze richtlijnen te volgen en hun verantwoordelijkheid op te nemen. Geef tot slot zelf het goede voorbeeld.

Tip 4: Geef je mensen de nodige tijd om zich aan te passen.

Leid hen op als dat nodig blijkt. Gewoontes en routines die er al jaren zijn, pas je niet zomaar aan. Geef je medewerkers dus even de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken.

Tip 5: Haal het nodige materiaal in huis.

Voorzie voldoende mogelijkheden om handen te wassen, materialen te ontsmetten … Wijs je medewerkers ook op het hoest- en niesprotocol. Ze weten zeker en vast dat ze dit in hun elleboog moeten doen, maar het wordt nog vaak vergeten. Zorg ook voor visualisatie van de regels en andere visuele hulpmiddelen om bijvoorbeeld de nodige afstand te voorzien in de kantine of in de kantoren.

Tip 6: Stel een Covid-19 taskforce samen.

Duid enkele mensen aan binnen je bedrijf die de nieuwe manier van werken opvolgen en geef hen de toestemming om hun collega’s erop aan te spreken wanneer een bepaalde regel of richtlijn niet gevolgd wordt. Herhaling werkt!

Tip 7: Zorg dat er een aanspreekpunt is waar medewerkers hun zorgen kunnen uiten.

Deze crisis is een vreemde periode voor iedereen. Mensen zijn bezorgd en hebben nood aan een uitlaatklep. Stel een aanspreekpunt aan binnen de organisatie bij wie ze terecht kunnen met vragen en bezorgdheden. Het is belangrijk dat deze persoon goed op de hoogte is van de maatregelen binnen het bedrijf en steeds de meest recente informatie bezit.

Tip 8: Schrijf een protocol uit voor mensen die ziek worden.

Het kan altijd gebeuren dat een medewerker ziek wordt, al dan niet door het coronavirus. Schrijf een duidelijk stappenplan uit voor wanneer dit gebeurt en wees proactief. Ontsmet de materialen waarmee deze persoon in contact is gekomen extra goed en bepaal wanneer deze persoon terug mag komen werken.

Nood aan extra ondersteuning of advies? Op zoek naar een partner die een volledig HR-beleid op maat van jouw bedrijf kan uitwerken? Laat het ons weten via vraaghet@mens.be.