It's the most wonderful time of the year...

December is aangebroken. Eén van mijn favoriete maanden van het jaar. Een maand waarin de Sint vele kinderharten blij maakt, waar de kerstversiering van onder het stof wordt bovengehaald én vooral waar mensen en families samenkomen. Gezelligheid troef. Iedereen ziet het zo voor zich…

Heb je er al even bij stilgestaan dat deze tijd van het jaar een belangrijke tijd is in je retentiebeleid? Retentie… Wat betekent dit nu eigenlijk?

Retentie: vasthouden in verschillende betekenissen, wegloop voorkomen… In MENSen taal: het aan boord houden van je (goede!) medewerkers.

 

Er zijn heel wat zaken die ervoor zorgen dat je medewerkers aan boord blijven. Zoals goede arbeidsvoorwaarden, dicht bij huis werken, … zijn heel erg belangrijk. Zaken die je standaard vindt in elke uitgeschreven vacature. Maar anno 2017 én vooral in tijden van ‘war for talent’, is dit niet meer voldoende om je medewerkers echt aan je bedrijf te binden. Een leuke werksfeer, toekomstperspectief én waardering op het werk spelen een grote, zoniet een grotere rol.

Het zijn immers niet alleen de kinderen die de behoefte hebben om hun wensen over te maken aan de Sint. Deze periode is traditioneel en ideaal om een goed gesprek in te plannen met jouw medewerkers. Een terugblik op het voorbije jaar en polsen naar de verwachtingen voor het komende jaar. En daarenboven jouw goede medewerkers belonen voor hun prestaties van het voorbije jaar. En dit hoeft zich niet altijd te vertalen in een fikse loonopslag.

Een kerstdrink, een pakje onder de Kerstboom, … kan je medewerkers het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden. Ga op onderzoek waarmee jij je medewerkers kan plezieren. Voor ieder bedrijf zal dit anders zijn, want ieder bedrijf heeft immers zijn eigen DNA.

Het is uiteraard slechts een klein onderdeel van een goed retentiebeleid. Dit, naast veel andere zaken zoals opleidingen, carrièrepaden, betrokkenheid in het bedrijf… dragen ertoe bij dat jouw medewerkers zich binden aan jouw bedrijf.

 

Een kleine investering als je weet dat dit helpt om de arbeidsvreugde van je medewerkers te verhogen... Want niets is zo belangrijk dan gelukkige medewerkers aan boord te hebben.

Een constructief gesprek hierover voeren?

 

Contacteer MENS

www.mens.be

01.12.2017 Delphine Vantomme - MENS