HOE VRAAG JE OPSLAG IN CORONATIJDEN?

De coronacrisis heeft een enorme impact op bedrijven. Sommige werkgevers zitten met de handen in het haar, omdat er te weinig werk is om alle medewerkers voltijds aan het werk te houden. Gelukkig zijn er enkele maatregelen die het leed kunnen verlichten. Andere bedrijven doen het dan weer net goed, waardoor de werkdruk op de medewerkers kan toenemen.

In beide gevallen willen werknemers misschien om opslag vragen, omdat ze reeds een zekere tijd aan de slag zijn bij het bedrijf of net omdat ze tijdens deze moeilijke periode mee aan de kar hebben getrokken, meer verantwoordelijkheden hebben opgenomen of harder moesten werken. Maar hoe vraag je opslag in deze crisistijden? Kan je dat überhaupt wel doen? Zeker, maar dan wel berekend en respectvol. We geven je 4 praktische tips om je werkgever om opslag te vragen.

 

Tip 1: het juiste moment kiezen

Wanneer je ziet dat je werkgever het razend druk heeft en van de ene meeting naar de andere holt, is het moeilijk dit gesprek aan te knopen in de wandelgangen. Zorg ervoor dat jullie rustig kunnen samenzitten. Vraag je werkgever dus om een meeting in te plannen en vertel er eventueel al bij waarover het gesprek zal gaan. Zo kan hij of zij het gesprek ook wat voorbereiden en is de kans groter dat jullie tot een consensus komen. Overschat het moment anderzijds ook niet en stel het gesprek niet te lang uit. Soms moet je gewoon durven springen en zien wat het geeft.

 

Tip 2: denk goed na

Bereid je goed voor en denk na over extra taken die je de voorbije maanden misschien hebt opgenomen of welke nieuwe of betere vaardigheden je hebt verworven. Zorg voor ‘tastbare’ bewijzen die aantonen dat je meer waard bent voor het bedrijf. Doe ook onderzoek naar de marktconformheid van je loon. Verdien je nog voldoende volgens je anciënniteit of is daar nog wat marge?

 

Tip 3: voorbereiding is key

Je slaagkansen staan of vallen met je zelfvertrouwen. Bovendien is structuur in dit gesprek essentieel. Neem je leidinggevende of werkgever op een gestructureerde manier mee in je voorbereiding. Zeg duidelijk wat de bedoeling is van het gesprek en waarom je een loonsverhoging verwacht. En wat verwacht je nu precies van je leidinggevende?

Laat ook ruimte om te onderhandelen. Luister en denk creatief mee. Een opslag hoeft niet per se een verhoging van je brutoloon te zijn. Misschien zij er ook andere mogelijkheden, zoals extralegale voordelen, meer flexibiliteit, enzoverder. Wees tot slot realistisch. Een opslag van 10% bruto is voor veel werkgevers een te grote stap. Toon begrip, kom tegemoet, laat je emoties niet de bovenhand nemen en dreig niet met ontslag.

 

Tip 4: sluit het gesprek duidelijk af

We trekken de vergelijking met een salesgesprek nog even door: closen, het gesprek afsluiten, is heel belangrijk. Hoe het gesprek eindigt is minstens even belangrijk als hoe het start. Hieronder vind je enkele concrete tips:

Overloop samen met je leidinggevende de volgende stappen:

  • Is het antwoord negatief omdat er financieel geen mogelijkheden zijn, vraag dan of je je opslag in andere financiële omstandigheden wel had gekregen. Als het antwoord daarop positief is, vraag dan om alvast een nieuwe meeting in te plannen over zes maanden.
  • Is het antwoord negatief omdat ‘je het niet verdient’, zie dit dan niet als een bedreiging, maar als een kans om door te vragen. Noteer duidelijk wat je zou moeten doen om de volgende keer wel kans te maken op je loonopslag en werk aan je verbeterpunten.
  • Wanneer je leidinggevende aangeeft je opslag met een andere collega te moeten bespreken, leg dan samen een nieuwe deadline vast.
  • Is het antwoord meteen positief, bepaal dan ook samen vanaf wanneer je je opslag mag verwachten en over welk bedrag het gaat.

 

Graag even met ons sparren over je loon of hoe je het gesprek het beste aanpakt? Altijd welkom! Neem vrijblijvend contact met ons op. Veel succes!