De KMO-groeisubsidie in een notendop

Ontwikkel je een innovatief product? Zet je in op internationalisering? Of maak je een andere groeisprong? Met andere woorden: staat jouw bedrijf op een kantelmoment? Dan kom je als KMO misschien wel in aanmerking voor de KMO-groeisubsidie.

Maar wat houdt die nu precies in?

De subsidie helpt KMO’s bij het realiseren van een groeiverhaal. En dat met een financieel duwtje in de rug tot wel €25.000! Dit bedrag kan je spenderen aan het aanstellen van een externe dienstverlener (zoals een consultant), of het aanwerven van een strategisch medewerker. Vanzelfsprekend komen daar een aantal voorwaarden bij kijken.

Een belangrijke voorwaarde is dat je de strategische kennis nog niet in huis hebt. Wil je een nieuwe markt aanboren, maar ken jij als zaakvoerder al de kneepjes van het vak? Dan kom je wellicht niet in aanmerking voor de subsidie.

Verder moet de externe dienstverlener of nieuwe medewerker op strategisch niveau iets te zeggen hebben in je onderneming. Bij het lanceren van nieuw product of betreden van een nieuwe markt kan je bijvoorbeeld een accountmanager aannemen met tonnen ervaring. Die helpt je zaak zeker vooruit, maar heeft vaak geen invloed op de strategische aanpak. Ook in dit scenario ontvang je geen groeisubsidie.

Last but not least. Het uitschrijven van subsidiedossiers is een kunst op zich. Laat je dan ook bijstaan door een expert. Niet alleen zijn je slaagkansen aanzienlijk groter, je bespaart jezelf ook een pak tijd en moeite.

Hulp of info nodig? Contacteer MENS.

30.04.2019